Friday, June 28, 2013

Pride Month at Macy's

Olyan szerencsés lehettem ma, hogy egy nagyon kedves régi diákommal partnerével és a családjával találkozhattam a Centrál Kávéházban,
Washingtonból Belgrádba jöttek egy esküvőre, és így aztán útba ejtették Budapestet is. Még az 1990-es évek elején egyetemi ösztöndíjasként járt itt a diákom, és akkor beleszeretett a városba, időnként visszatér ide.
Nagyon jót beszélgettünk, és hozott nekem egy Charterclubos karperecet a Macy'sből, aztán ahogy hazaértem, elnosztalgiáztam a Macy's oldalán... és akkor láttam, hogy Pride Month van a Macy's-ben, azaz Amerikaszerte a melegek hónapja, rendezvényekkel, illetve emberi jogi kampányokkal.

Ez a Magyarországon igencsak vitatott és sokszor támadott esemény valójában -nem meglepő módon- Amerikából származik, és bizony több évtizedes múltra tekint vissza, talán azért is sokkal toleránsabbak az emberek arrafele.

Mi is a Pride (büszkeség) története?

1961-ben Illinois válik az első állammá, ahol a homoszexualitást dekriminalizálják.
1969-ben New Yorkban a Stonewall Inn-be , egy klasszikusnak számító meleg pubba a rendőrség jogalap nélkül betört, amellyel egyfajta lázadást váltott ki az ott szórakozókból, ez lett a gay pride mozgalom megszületése.
1970-ben a Stonewall incidens első születésnapján San Franciscoban, LA-ban, Chicagoban, New Yorkban melegfelvonulások kezdődtek.
1977-ben Harvey Milk, az első nyíltan meleg amerikai tisztviselőt beválasztják a megyei tanácsba.
1978-ban meggyilkolják Milket. Gilbert Baker  indítja útjára a szivárványszínű zászlót a San Francisco-i Gay Pride-on.
1979-ben már 75 ezer ember vesz részt a főváros első Gay Pride-ján.
1980-ban megalapítják a Human Rights Campaign-t a leszbikusok és melegek jogaiért.
1988-ban Robert Eichenberg létrehozza október 11-ei dátummal a National Coming Out napot, amit magyarra igen nehéz lefordítani, a coming out nem más, mint amikor valaki nyíltan felvállalja, hogy más.
1991-ben lesz a piros szalag először a HIV/AIDS szimbóluma.
1993, fontos dátum, bevezetik az amerikai katonaságban a Don't ask don't tell vezérelvet, lehetővé téve a melegek katonasági karrierjét, ugyanakkor megtiltja számukra azt, hogy nyíltan vállalják fel szexuális hovatartozásukat.
1996 a Defense of Marriage Act bevezetése gyakorlatilag annyit jelent, hogy az egyes államok visszautasíthatják az azonos neműek házasságának elfogadását más államokból. Ez egészen az idei évig uralkodott, idén eltörölték.
1998 Létrejön a Trevor Project, azért, hogy 24/7 megakadályozzon öngyilkosságokat a középiskolás meleg diákok körében.
2000-ben Bill Clinton június hónapot a melegek és leszbikusok hónapjának nyilvánítja. Ebben az évben lesz Vermont az első állam, amely elismeri a meleg élettársi kapcsolatokat hivatalos kapcsolatnak.
2008-ban California melegházasságtiltó törvénye alkotmánysértésnek minősül, és  Washington, New York, New Hampshire, Massachusetts, Iowa, Connecticut, Oregon, Vermont, Washington D.C, valamit Maryland államokban a melegházasság törvényadta jog lett.

Elképesztő utat tett meg a melegkérdés onnan, hogy a hatvanas évek előtt még bűnnek számító állapottal napjainkban legális, normális életet lehet élni. A diákom is boldogan mesélte, hogy gondolkodnak a házasságon.
 Amikor pedig kedvelsz valakit, ugyanúgy örülsz az örömének, hogy egybekelhet a párjával, a pár nemétől függetlenül. Én ma két intelligens, kedves, boldog férfit láttam, akik szuperül illettek egymáshoz, és fantasztikus emberek külön-külön és együtt is. Őszintén szólva fel nem foghatom, hogy kinek van ezzel baja. Ahogy megismeri őket az ember személyesen teljesen természetessé válik a helyzetük. Azt hiszem minden nemű idegenkedés és előítélet csak addig tartja magát, amíg nem szerzünk személyes tapasztalatot valamiről. Amerikában mindenképpen csak veszíthetünk az előítéleteinkből, sztereotípiáinkból.


3 comments:

  1. Nekem ugyan nincs meleg ismerősöm (legalábbis nem nem tudok róla :), de így sem értem, miért kell olyan embereken rúgni még egyet másoknak, akiknek amúgy is nyilvánvalóan nem (volt) könnyű a helyzete. Tetszett ez a bejegyzés. (Szegény Milk..)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zsani, en sem ertem, de kishazankban folyamatosan tapasztalom a megjegyzeseket.(Itt is volt eppen most Gay Pride). Amig itt eltem soha nem talalkoztam homoszexualis emberrel, nem veletlen, mert nem merik felvallalni. Pedig attol meg ok ugyanolyan jofejek.

      Delete
  2. Tudom, ennek kapcsán a fb-on én is láttam nem egy hajmeresztő kiírást. Persze, magát min. magyar mintapolgárnak előadó, igazságszolgáltatással kapcsolatba került pasastól a leghangosabban -nem vicc-, ahogy az lenni szokott.. :) Na, de ez már messzire vezet.

    ReplyDelete