Monday, January 7, 2013

Bubble Gum

1928 óta rágjuk. Illetve rágják az amerikaiak a bubble gumot. Ekkor találta ugyanis fel Walter Diemer.
Egy könyvelő, a bubble gum atyja. Érdekes párosítás.
Könyvelőnk a Fleer nevű rágógumicégnél dolgozott.Hogy is van ez?

Nos úgy, hogy a chewing gum és a bubble gum magyar neve egyszerűen rágógumi, míg a chewing gumból nem lehet szép lufiszerű gömböket fújni és (pukkasztani), a bubble gumból igen (magyarul golyórágónak is szokták hívni, de a golyórágó angolul gumball, és nem feltétlenül fújható).



A Fleer chewing gum cégként működött, amíg Diemer elő nem állt egy újfajta rágóval, ami már felfújható volt. Illetve...a Fleer cég maga is kísérletezett a golyórágóval, ez volt a Blibber-Blubber, 1906-ban született meg, de túl nyúlós volt, és ragadós, soha nem került ki a piacra.

Ebből az alapból kezdett kísérletekbe Diemer, latexet adva hozzá, és így született meg a bubble gum. Nagyon sokáig rózsaszínű volt, ez volt az egyetlen színadalék, amivel Diemer elkészítette. Állítólag az eladókat is megtanította, hogyan fújják a rágót, hogy később a vevőknek is meg tudják mutatni. Diemer a rágónak a Double Bubble nevet adta.

A chewing gum szabadalma is amerikai, William Finley Semple nevéhez kötődik, és az 1869-es dátumhoz. A rágózás maga ugyanis ősi időkre vezethető vissza, már a korai időkben is rágcsáltak az emberek fagyantát, méhviaszt ízesítve stb. Ezek azonban túlzottan olvadósnak minősültek, és kevésbé eladhatónak. A rágógumi szabadalma után 1871-ben Thomas Adams hozta létre a rágókészítő gépet.
Az alábbi videó bemutatja, hogyan készül a rágó.



1914-ben startolt a Wrigley's, a Magyarországon is jól ismert mentholos rágógumimárka. A Wrigley's és a Fleer kezdte forgalomba hozni először ezt az ízt.
A Wrigley's kezdte forgalmazni a Hubba Bubbát is, ami már fújható volt, és a Hubba Bubba Gum soda italt, az első rágóízű buborékos üdítőt.

A nyolcvanas években Magyarországon és a többi KGST országban is forgalmazott Donald Bubble Gum a kis képes történetekkel viszont nem a Disney terméke, hanem holland termék.

Mielőtt elkezdeném nézni hogyan csinálják a csokibonbonokat, melynek egyenes következménye, hogy enni is akarok ilyeneket, befejezem a bejegyzést.
:)

9 comments:

  1. Emlékszem, hogy nekem ovis koromban mindig probléma volt a rágó, mert nem tudtam felfújni. A szüleim szóltak, hogy a felfújhatós rágó bizony egy "speciális" rágó. Vettek is nekem, de azt sem tudtam felfújni :S

    Egyébként nem kapcsolódik a témához, de azért szólok: Anno említetted, hogy láttad Michael Moore filmjeit. Na, a Fahrenheit 9/11-re a republikánusok csináltak egy "válaszfilmet", a Fahrenhype 9/11-et. Sok embert megszólaltatnak benne az eredeti filmből, akik azt mondják, hogy Moore sok dolgot kivágott, kiragadott a szövegkörnyezetből, vagy az eredeti kérdés nem is arra vonatkozott, amit a filmben bemutattak. Az egyik rendőr nem is tudta, hogy Moore filmjében fog szerepelni.
    Youtube-on meg lehet nézni: http://www.youtube.com/watch?v=s713LjbTR7E

    ReplyDelete
    Replies
    1. Szia Adam,
      udv az uj helyen, orulok, hogy itt is koveted az esemenyeket.:)
      Moore filmjeit mind lattam, nagyon egy huron pendulok vele vilagnezetben.Ez persze nem jelenti, hogy nem sajat szaja ize szerint csinalja a dolgokat.Megnezem a youtubeos linket!Annyira regen volt mar a 9/11 film, hogy alig emlekszem ra:(

      Delete
    2. Úgy tűnik, hogy az előző kommentemet megette a blogmotor. Mindegy, szóval ha nincs meg a Fahrenheit, akkor az is itt van: http://www.youtube.com/watch?v=iISI7W8n0Mg

      Delete
  2. Szerintem a Dr. Pepper is rágógumi ízű :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. A dr Pepper az, amit nem tudok lenyelni.Az rettenetes!Te birod?

      Delete
    2. Dehogy, életem egyik legszrönyebb italélménye volt :D

      Delete
  3. Na Én nemrég kóstoltam meg ezt a Dr. Peppert...a legundorítóbb dolog, amit valaha kóstoltam. Pedig valami hiperszuperfantasztikus ízre számítottam. Kidobott pénz volt. Na de most már tudom. :)

    Egyébként Én sosem rágózom, de érdekes a története (mint mindennek). :D

    ReplyDelete
  4. Érdekes, én meg csak a Peppert vagyok képes meginni a kólák közül. A Pepsit és a Coca-t utálom.

    ReplyDelete
  5. En szeretem a dr. Peppert, de a tobbi kolat is:)

    ReplyDelete