Tuesday, August 6, 2013

Hallgatásom okai

Talán észrevettétek,hogy a blog jó ideje már sokkal "szellősebben" frissül, mint régebben megszokhattátok.
Ennek több oka van, a legelső az, hogy sajnos bármennyire is szeretném, nem Amerikában élek, hanem Magyarországon, és a "téma nem hever az utcán", hanem keresni kell. A kereséshez idő kell, a talált anyagok feldolgozásához úgyszintén, a megírásához ihlet kell. Ihlet leginkább személyes tapasztalatok alapján szikrázik fel, amikor lázba hoz valamilyen téma, ez pedig leginkább akkor következik be, ha egy aktuális valamihez a múltban közöm volt, de arról meg lehet hogy már írtam, untatni pedig végképp nem akarnám az olvasót.

Másodszor, sokszor leülnék, és leírnám a véleményem egy magyar jelenség, téma, élmény kapcsán, ezzel viszont igazából felhagytam, mert amikor néhányszor megtettem, akkor jöttek az olyan kommentek, hogy én miért állítom kontrasztba a két helyet úgy, hogy abból mindig az jön, ki, hogy Magyarország maximum a túrórudi kánaánja. Nekem pedig nincs kedvem és energiám olyan emberekkel vitázni, akik a vármegye határain kívül esetleg turistaként jártak, de mégis igen határozott a véleményük mindenféle alap nélkül.Ennek alváltozata, amikor megkapom, hogy ugyan ne legyek ilyen negatív és próbáljak visszailleszkedni. Akkor hát hallgatok, és nincs vita.

Harmadszor, valamelyik nap egy rég nem látott barátnőm, (aki egyébként tíz évet Angliában élt, egy éve Németországban van, és most talákoztunk pár órára), nekem szegezte a kérdést: mesélj Amerikáról, nekem ez az időszakod kimaradt.Mintha ő pontosan nem tudná, hogy ezt a mesét nem lehet csak úgy elkezdeni és befejezni, nem lehet öt percben összefoglalni, amennyire még egy átlagos hallgatóságnak érdekes lehet. Bele sem kezdtem a mesébe. Egyre kevésbé érzem azt, hogy meg lehetne fogalmazni azt az élménykonzervvé összesűrűsödött időszakot, életem egyötödét, amit Amerikában éltem le. Mert a kint tartózkodásnak nemcsak karrier, vagy anyagi, vagy megélhetési, vagy utazási, nyelvi és kultúraszempontjai, folyamatai érdekesek, és órákig lehetne boncolgatni őket, inkább az az érdekes, mennyire mélyen és visszavonhatatlanul megváltoztatott ez az élmény.

Gyakran előveszem a régi képeket (már csak a lányom kiskora miatt is). Sok-sok még a történet, a mondanivaló, ami kimaradt. De nehéz erről írni, úgy, hogy mindez a múlté már, elővenni, feleleveníteni, egyszerűen fájó emlék, hiszen szívem szerint nem a múltam, hanem a jelenem lenne még mindig az a táj, az a város, az a kirándulás stb. Egészen biztosan ez is a reentry culture shock folyamatának egy állomása, biztosan túllépek majd ezen.

Még annyit, hogy hosszú idő után nyolc órában dolgozom újra, így az időm is jelentősen leszűkült.Ugyanakkor mióta Tinkmara blogja elhallgatott, úgy érzem, valakinek mindenképpen hírt kell adni az amerikai életről, hogy ne vesszen kárba az, amiért egykor mindketten elkezdtünk írni.

Az augusztus hátralevő részében igyekszem (ha napi rendszerességgel nem is), de sűrűn jelenkezni, képblog formájában. Nagy kép, kis "rizsa".

Hűvösebb napokat a kedves olvasóknak!

9 comments:

  1. Jó, hogy ezt leírtad. Én nagyon sajnálom, hogy a negatív megjegyzések miatt nem írsz már magyar jelenségekről. Bevallom, amikor ilyesmit olvastam többedjére tőled, nekem is megfordult a fejemben, hogy talán kevésbé szomorúan jobb lenne a helyzet, de egyrészt én mindezt azért gondoltam, mert rossz volt látni, másrészt nem akartam okoskodni, mert én is pont olyan vagyok, akinek ebben nincs tapasztalata, főleg, miután leírtad, hogy nem tudsz mit kezdeni ezzel a tanáccsal. Jó lenne erre kitalálni valamit, pl. összeszedni egy pár mondatos reakciót erre, aztán csak belinkelni, akkor reagálsz is ezekre, de nem bonyolódsz újabb meg újabb vitába. :) Bár -ahogy már említettem- én még nem éltem külföldön, de tőled már megtudtam, hogy pl. a boltosok mentalitása lehet másmilyen is és nem kell hülyén éreznem magam, ha "gondot okozok". Ez még nekem is segített és még mennyi ilyen lehet, szóval a kritikából is lehet építkezni. :) Úgy gondoltam, elmondom mindezt, hátha.. :)

    ReplyDelete
  2. Gondoltam, hogy emiatt van a nagy hallgatás. Mert egy ideig még lelkesen mesél az ember, aztán egy idő után egyre fájdalmasabb az összehasonlitás. Mert hiába nem akarod mindig hasonlitgatni fogod egymáshoz a két országot. A lelked amerikai lett. És ez nem fog változni. Nekünk idén tavaszal volt tiz éve hogy eljöttünk és hiába élünk azóta megint egy másik országban. Még mindig a tengerentúl az etalon. Ahhoz hasonlitgatunk mindent.

    ReplyDelete
  3. Ez természetes, és több mint 6 év után én is ugyanigy éreznék, ha vissza kéne költöznöm Mo-ra. Manapság divat lett Amerikát szidni, vagy legalábbis a negativumokat hangsúlyozi vele kapcsolatban. Azt hiszem, hogy aki elég időt töltött el ebben az országban, már látja az érem minkét oldalát, de az tény, hogy kialakul egy nagyon érdekes érzelmi kötődés, a "második haza" már tényleg az otthonunk.
    Szóval csak bátoritani tudlak, hogy továbbra is posztolj,Phoebe:) Néha talán keserédes dolog, de a nosztalgia jó is tud lenni, segit megőrizni és nem elfelejteni a múltunkat.

    ReplyDelete
  4. Ha valaki nem tetszik, moderáld ki :)
    Ez a te blogod, a te kuckód. Gondolom otthon is zokon vennéd, ha a hozzád betérő vendég elkezdene fikázni és hamar kitessékelnéd. Ez nem a Hyde park :)

    ReplyDelete
  5. Én is szerettem olvasni és szerintem ne foglalkozz senkivel írd le ami nyomja a lelkes a te blogod aki nem szeretné olvasni ne tegye.
    Én sosem éltem Amerikában csak Erdélyben születtem 11 éve élek itt és pontosan ugyanazokat látom itt amiket re is és már én is sokszor megkaptam,hogy csak a rosszat látom pedig esküszöm nem!Így már én is inkább csak azoknak mondom akik értik miről beszélek mi a problémám.
    Tudom ha nem tetszik el lehet menni,de ez nem ilyen egyszerű lakás-hitel,munka...szóval bátran írd ki magadból ahányszor akarod:-)

    ReplyDelete
  6. Köszi a sok biztató kommentet. Természetesen igazatok van, bármit le lehet írni (egyelore),csak alapjában veve bekes termeszet vagyok, es nem azert kezdtem ezt a blogot, hogy gyozkodnom kelljen barkit is, vagy eppen vitatkozzak. Azert kezdtem anno, mert Amerikat akartam bemutatni, hiszen a sztereotipiakon kivul szerintem nagyon keves ismerete van rola annak, aki nem elt ott, ezt azert tudom, mert mielott ott eltem volna rengeteg dolgot nem tudtam,hiszen minden ami a blogban, es elodjeben szerepel nekem is mind uj volt, egyszer en is ujkent tapasztaltam meg.Persze ezzel kapcsolatban is sokszor megkaptam, hogy elfogult vagyok, es csak a jot irom meg.Sajnos a blogolas az a mufaj, ami biztos, hogy megoszto, es nyilvan nem tetszik mindenkinek amit irok, vagy gondolok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tudod, ez egy rendkívül érdekes dolog. Ha, hosszabb időt itt töltessz, akkor a dolgok természetessé válnak, és nem is jut eszembe, hogy otthon ez másképp van, csak ha hazamész, és valahogy véletlenül szóba kerül. üdv.

      Delete
    2. Nalam sajnos nem automatizalodott ujra a magyar letforma. allandoan hasonlitok, csinaltuk ezt kint is, boldog racsodalkozassal, hogy nahat ez is meg az is jobb. Visszafele hasonlitani eleg fajdalmas, de ez automatikus, nem akarom csinalni, hanem jon, eszembe jut.

      Delete