Adott a termék: csokis belsejű,
színes cukormázas drazsé. Legjobb esetben veszik, mint a cukrot:D, de, hogy
erre komoly birodalmat lehetne építeni? Ez már amerikai módszer.
Az M&M-ről van szó, amelynek
milliónyi hasonló versenytársa van a piacon, pl a Lentilky, ami nem más, mint a
Smarties kelet-európai elnevezése, vagy a Pebbles, Reese's Bites, vagy akár a
Francia drazsé...
Túl nagy különbség nincs köztük, az
M&M lett világhírű, még mozikban is szerepelt, a többi meg csak
régiószinten ismert termék.
Az M&M-nek van egy hatalmas
üzlete a Times Square-en, több emelet nagyságú. Rettenetesen kiváncsi
lettem, hogy színes cukorkára hogy a bánatba tudnak áruházat megalkotni?
Ehhez azonban ismerni kell egy kis
háttérinfót a színes cukorkáról.
Tulajdonképpen igen régen van már
forgalomban, legalábbis az USA-ban. A második világháború cukorkája volt,
eleinte csak az amerikai hadsereg számára készült, amikor 1941-ban forgalomba
került.
Először tubusban forgalmazták,
amit aztán a versenytársak is átvettek, majd 1948-tól a tipikus barna zacsiban
került forgalomba.
1950-ben került rá az M betű a
cukrokra: a két m titka, Forrest Mars, a Mars cég alapítója és egy
befektető William F.R. Murrie neveinek kezdőbetűi.
A "nem a kezedben csak a szádba
olvadunk" ugyan Magyarországon csak a kilencvenes években lett
először cérnahangon elénekelve, de valójában 1954-től ez a szlogenjük.
Hatvanban megjelent a mogyorós
belsejű változat, és új színek.
Nyolcvantól nemzetközileg is elterjedt,
noha a szomszédos Ausztriában már kapható volt, nálunk erre még várni kellett
egy évtizedet.
Az 1984-es olimpia hivatalos
támogatója és hivatalos "étele".
Vásárlói szavazással került
forgalomba a kék színű variáns is.1996-ban már 21 színvariáns létezett, és az
opció, hogy a vásárló válogathasson kedvenc színeiből össze egy saját
cukorcsomagot.
Az új évezred hivatalos cukra lesz
1998-ban.
A Global Color Vote szavazáson a
lila szín lesz a győztes, 2002-ben.
A Star Wars 3. szponzoraként sötét
színű cukrok is forgalomba kerültek ideiglenesen 2005-ben.
2007-ben NY-ban felállítanak egy 15
méteres cukorkaszabadság-szobrot, ez lesz a promója annak az újításnak, hogy a
vásárló mostmár karaktert is választhat a cukrának a mymms-en.
Ahogy az újabb ízek vagy színek a
nagyközönség elé kerültek, minden TV-reklámnak volt egy bizonyos színű és
"személyiségű" cukorka-karaktere, amellyel az egyes fajtákat, vagy
színbeli újdonságokat a vásárlóknak beharangozták.Ahogy a cukor népszerűsége
növekedett, úgy találtak ki mindig újabb és újabb apró változtatásokat,
kommunikálták kifele folyamatosan, bevonták a vásárlókat játékosan a folyamatba
a mymms és a szavazások tömkelegével, jelen voltak a TV-reklámoktól a
sportesemények szponzorálásán keresztül a legújabb várható moziőrületek
promóin...karaktereket alkottak, eseményeket hoztak létre, cukorszobrot
avattak, városkarakterjegyeket felhasználva lopták be magukat a vásárlók
szívébe..
Ezután már könnyebb elképzelni,
hogyan sikerült áruházat építeni a színes cukorkáknak a világ egyik
legismertebb helyének központjában.
Folyt.köv.
No comments:
Post a Comment